OPORTUNIDADES Y NECESIDADES PERCIBIDAS ENTRE LOS DOCENTES DE EDUCACIÓN PRIMARIA PARA EL USO EDUCATIVO DE LAS TIC

 El següent article "Oportunidades y necesidades percibidas entre los docentes de Educación Primaria para el uso educativo de las TIC", publicat a la revista Educar (vol. 59, núm. 2, 2023), és una investigació qualitativa que analitza les percepcions del professorat d'Educació Primària a Espanya sobre l'ús educatiu de les tecnologies de la informació i la comunicació. 

L'estudi s'emmarca en el context postpandèmic, on la digitalització educativa ha pres un paper central. Els autors, Nekane Larrañaga, Estefanía Jiménez i Maialen Garmendia, de la Universitat del País Basc, busquen comprendre com el professorat percep les oportunitats i necessitats associades a la integració de les TIC en l'ensenyament primari. La recerca es basa en 17 grups de discussió realitzats al juny de 2021, amb la participació de 115 docents d'Educació Primària de diverses regions d'Espanya. Aquesta mostra heterogènia permet obtenir una visió àmplia de les experiències i percepcions del professorat respecte a l'ús de les TIC.

Els resultats indiquen que el professorat reconeix múltiples oportunitats en l'ús educatiu de les TIC, com ara, la facilitació de la comunicació entre els membres de la comunitat educativa, la promoció de la col·laboració entre alumnes i docents i l'impuls a la innovació pedagògica. No obstant això, també s'identifiquen diverses necessitats i reptes com la formació específica per al professorat en competències digitals i l'orientació adequada per a l'alumnat en l'ús responsable de la tecnologia; l'establiment d'una col·laboració efectiva entre família i escola; el reconeixement de les diferències en les competències digitals entre docents i, per últim, la reclamació de més autonomia en els claustres per gestionar la digitalització educativa.

En conclusió, l'article posa de manifest la necessitat d'abordar la formació i el suport al professorat per a una integració efectiva de les TIC en l'educació primària. A més, destaca també la importància de la col·laboració entre els diferents agents educatius per afrontar els reptes de la digitalització.


Per últim, la referència bibliogràfica és la següent:

Larrañaga, N., Jiménez, E., & Garmendia, M. (2023). Oportunidades y necesidades percibidas entre los docentes de Educación Primaria para el uso educativo de las TIC. Educar, 59(2), 301–314. [https://doi.org/10.5565/rev/educar.1618](https://doi.org/10.5565/rev/educar.1618)([UPV/EHU][1])

I hi pots accedir a l'article complet a través del següent enllaç:

https://educar.uab.cat/article/view/v59-n2-larranaga-jimenez-garmendia


Comentarios

Entradas populares